söndag 25 mars 2012

Äppelpaj






Det är ju nästintill sommar väder ute & vad passar då inte bättre än en äppelpaj. Det går väldigt fort att göra, man behöver inte allt för mycket ingredienser och det blir gott! Till pajbotten använde jag 240g vetemjöl, 200g smör, 85g socker, 1ägg, 2tsk vaniljsocker & 1krm salt. Det lättaste är att dela smöret och ta ur det ur förpackning så blir det snabbare mjukt. Använd sedan en degmaskin eller som jag en matberedare för att blanda allt. Lägg sedan pajdegen i plastfolie och låt den ligga i kylen i ca 30 min. 

Nu kan du börja med smuldegen du ska ha över alla äpplen. Jag hittade inte något bra recept men använde mig av smält smör, socker & havregryn. Tryck sedan ut degen som nu vilat 30min i en pajform, lägg sedan på äppelskivorna och häll lite kanel över och sist på med smuldegen. Låt den sedan gräddas i ugnen!

Serveras gärna med lite vaniljsås eller grädde till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar